10th sep2013

Volvo 66 – hij loopt weer

by Geert

Na zelf uren naar de auto gekeken te hebben heeft Martijn een keer met me mee gekeken. Hij is mijn steun en toeverlaat als het gaat om autotechniek en meestal vind hij het nog leuk ook. Tijdens lapzwansendag had hij al even naar de auto gekeken en hij snapte helemaal niet waarom ie niet wilde lopen. Toen er een bougiedop losgetrokken werd was het al snel duidelijk, het zit hem ergens in de ontsteking. Dit moet wel. De bougiedop viel zo van de kabel af en deze was dus alweer even aan vervanging toe. Op mijn gebruikelijke tempo (veel te traag) heb ik een nieuwe set kabels gekocht en deze gemonteerd. Nog steeds wilde de Volvo niet lopen.
Martijn en ik hebben een datum geprikt en samen gingen we naar de volvo kijken. Nu iets meer dan mijn normale kijken maar ook echt stappen ondernemen om weer leven in het motortje te krijgen. Martijn neemt wat condensatoren mee want die zou het ook nog wel eens kunnen zijn. We rommelen wat aan, controleren benzinetoevoer, kijken of de bougie wel vonkt en gaan zo nog even door. Op het moment dat we het echt niet meer zien zitten denkt Martijn weer eens aan de condensator en we schroeven de oude eraf. Het draadje wat eraan zit is op één of twee aders na helemaal door maar contact is contact bedenken we ons. Op het moment dat ik binnen het draadje aan het vervangen ben schroeft Martijn een reservecondensator op de auto. Even later staat hij glunderend bij mij in mijn hobbiehok. De auto leeft!
Nadat ik het draadje afgemaakt heb schroeven we de oude condensator weer terug en de auto start vrijwel meteen. We stellen nog wat stationair af en rijden een rondje. Het gaat best prima en ik ben helemaal in mijn nopjes. De auto trekt wel erg langzaam op en als we stoppen slaat hij meteen af. Ik weet weer waarom de auto aan de kant stond. De koppeling werkt niet zoals het hoort. Martijn is in deze de leek, want hij kent het systeem niet. Ik ken een heel klein beetje en we controleren samen het een en ander. Helaas zonder succes dus de auto blijft nog even op zijn plekkie staan. Na wat googlen ben ik eruit, ik denk dat ik de koppelingsplaat moet vervangen, of in ieder geval opnieuw moet laten bekleden.

[helaas geen foto’s deze keer.]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.