31st okt2013

Volvo 66 – Roestbehandeling

by Geert

Vandaag was het tijd voor de roestbehandeling aan de auto. Ik dacht even een stukje te doen maar net zoals de meeste dingen bleek dit ook weer een groter karwei dan gedacht. De auto heeft wat roest in de voorste wielkast en dit is relatief oppervlakkig. Ik heb met een staalborstel, een afbraamschijf op de haakse slijper en een staalborstel in de boormachine het meeste roest verwijderd. Er zit nog wel een beetje maar dit lost de roestoplosser wel op. De foto’s staan niet altijd in de juiste volgorde, het kan dus zijn dat je van eindresultaat naar begin klikt.


Omdat ik nog even moest wachten totdat de winkel open ging en ik daar roestomvormer wilde gaan kopen ben ik maar “even” begonnen aan een ander deel van de auto. Achterin de kofferbak zit ook een slecht stuk en dit wilde ik sowieso aan gaan pakken. Waarom nu niet even wat voorbereidend werk bedacht ik mezelf. Met de boormachine en staalborstelkop ben ik begonnen met het meeste oppervlakkige roest eraf te borstelen.
Ergens halverwege ben ik naar de winkel geweest en daar heb ik roestomvormer, primer, schuursponsjes en polyester plamuur gekocht. Zo kan ik vooruit.
Eenmaal terug thuis wilde ik ook onder de auto en daarom moest ik hem even omhoog krikken. Bij het krikken hoor ik ineens wat kraken en vlak naast me scheurt zo de hele dorpel open. Niet heel handig en ik heb dan ook snel op een andere manier de auto omhoog gezet. Assteun eronder en voor de rest even afblijven. Ik heb wat roest uit de dorpel gepulkt en in een bak gegooid. Het kan er maar uit zijn toch.

vervolgens ben ik verder gegaan met de kofferbak. Flink wat borstel en slijpwerk verder is er aan de bovenkant een redelijke basis. De onderkant heeft nog werk nodig maar daarvoor moet of de uitlaat er onderuit, of ik heb een andere tang nodig om te knippen. Het zal de uitlaat wel worden want er moet ook nog gelast worden, maar dit is niet voor vandaag. De foto’s heb ik er langsaf kunnen nemen, dus de uitlaat zie je niet op de foto’s staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.