06th sep2017

Bliksem goes solar

by Geert

Er zijn al uren voorbij gegaan waarin ik na aan het denken ben over zonnepanelen op het hefdak of in de bagagebak maar nooit is het er van gekomen. Steeds was het toch wel veel geld, net niet helemaal duidelijk of had ik andere prioriteiten.
Na het verhaal van de lege accu op Down The Rabbit Hole zijn Simone en ik het eens. Bliksem krijgt een zonnepaneel.
Het internet staat vol met informatie over zonnepanelen. Wat nou precies de verschillen zijn en waarom je het een of ander moet nemen ben ik nog niet over uit. Ik heb gekeken naar het formaat, de opbrengst in Watt piek en de dikte van het paneel. Het formaat is misschien nog wel de belangrijkste factor geweest.

Het paneel waar de keuze op is gevallen is maar 3mm dik en 1070×540 mm in formaat. Dat past mooi achterop het dak en is zo laag dat je het niet gaat merken met rijden. Met een beetje geluk zie je er zelfs bijna niets van als het dak dicht is. De theoretische opbrengst is 110Wp. Volgens diverse adviserende partijen is dat 400-600 watt per dag in Nederland. Zelf heb ik dit niet na proberen te rekenen.

Deze energieopbrengst is voldoende voor wat we willen. Verwacht ik. Misschien een beetje krap met een koelbox of koelkast maar dat zie ik tegen die tijd wel weer. Er kan nog altijd een tweede paneel bij.

Op een mooie zaterdag rijden we met alle spullen naar ons pap en mam. Daar hebben we net wat meer ruimte om rond de bus te gaan en kunnen we op ons gemakje achter het huis werken. We leggen alle spullen klaar zodat we makkelijk door kunnen werken.

Als eerste schroeven we aan de binnenkant wat platen los zodat we bij het metaal van de bus kunnen. Hierna zetten we het dak open en boren de gaten achterin de bus. Best wel even spannend maar het moet gebeuren. We hebben een mooi plekje uitgekozen zodat bij het dak dicht het hefdak eroverheen zit en met het dak open de kabels niet ver uit steken.
Na het boren blijkt dat we nog steeds in een kokerbalk zitten dus dat wordt friemelen. Zo luchtig als het nu klinkt zo luchtig bedenken we het maar het is toch een drie uur friemelen.

Na veel gefrot en gedoe komt dan toch de kabel naar binnen. Het is een klein feestje want daar hebben we toch wel even op zitten zweten. De kabels gaan achter de kast door en we gebruiken een oude kabel die ik nog had laten zitten om hem door te trekken. Dat resulteert in snel resultaat en 15 minuten later ligt alles zoals het moet liggen. De kabel is klaar!
De stekkers maak ik aan de kabels uit de bus en als volgende sluit ik de laadregelaar aan. We hebben een Victron MPPT 75/15 laadregelaar bij het paneel en het is belangrijk om hier de juiste volgorde aan te houden voor de aansluitingen. Als eerste sluit ik de belasting aan zonder dat de apparaten aan staan. Vervolgens de accu zodat de regelaar kan herkennen welk voltage het systeem is. Deze kan namelijk zowel met 12 als 24 volts systemen overweg. Het groene lampje gaat branden om aan te geven dat de accu aangesloten is en nu is het tijd voor het zonnepaneel. Dat ligt nog los op de tafel maar ik wil even zeker weten dat het werkt voordat we gaan plakken. Scheelt heel wat werk mocht het stuk zijn.

We klikken de twee stekkers in elkaar en het gele lampje gaat knipperen. We hebben stroom!

De volgende stap is het plakken van het paneel. Daarvoor klimt Simone op het dak en maakt alles goed schoon. Eerst even met een doek en allesreiniger, daarna ontvetten we het geheel met terpentine. Op die manier plakt de kit straks goed aan het dak. Tijdens het ontvetten komen er ineens allemaal vliegende mieren op Simone af. Flink zwaaien en wegjagen helpt een beetje, maar ze blijven komen. Dan maar er tussendoor werken. We leggen het paneel op het dak en bepalen de juiste plek. Met wat stukjes schilderstape markeren we de plek en dan is het zover. Vier dikke dotten Sikaflex 252 worden in het midden geplaatst zodat het paneel altijd een klein beetje bol staat. Zo blijft er nooit water op staan en dat komt de opbrengst ten goede. De volgende stap is rondom het paneel kitten. Dat gaat soepel met onze nieuwe kitspuit en we laten twee kleine stukjes open. Zo kan er eventuele overdruk onder het paneel weg en komt daar niet onnodig veel spanning op komen te staan. We hebben gehoord dat er daardoor wel eens een kapot zou gaan.

De kit is volgens de website van de producent ook geschikt voor gebruik op brandweerwagens dus ons paneeltje zal het vast wel houden. Nét na het kitten begint het te regenen dus we rijden Bliksem naar binnen. Hebben we toch geluk dat ons mam en pap ruimte vrij hebben gemaakt. Net niet genoeg ruimte om te werken dus we houden het voor gezien. Morgen weer een dag.

Zondagmiddag komen we aan en we schroeven de bus weer in elkaar. Er zijn weing tot geen tegenvallers en het zit allemaal zo weer in elkaar. De laadregelaar schroeven we tegen de keuken aan en we ronden het geheel af. Tot we ons bedenken dat er nog een gat door het dak moet. Dat is (achteraf gezien) eigenlijk ook nogal snel gemaakt en we kitten die delen af. Het dak blijft nog even open staan terwijl de kit droogt en na een uur of wat klappen we het weer dicht en rijden naar huis. Daar moet ik de kabels nog even inkorten zodat ze netjes onder het dak wegvallen en dan is het af.

 

Als gereedschap hebben we gebruik gemaakt van het volgende:

  • striptang
  • kniptang
  • verschillende schroevendraaiers
  • accuboormachine
  • geduld
  • metaalboor 6mm
  • metaalboor 10mm
  • houtboor 4mm
  • geduld
  • houtboor 10mm
  • schilderstape
  • kitspuit
  • nog meer geduld

Hiermee hebben we gemonteerd:

  • Zonnepaneel 110wp
  • Laadregelaar
  • Kabels + en –
  • Connectoren aan de kabels.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.