30th aug2017

Olie verversen

by Geert

Na de aanschaf van Bliksem heb ik vrij snel de olie al gewisseld. Natuurlijk moeten we af en toe wat bijvullen maar we vonden het weer eens tijd om het geheel weer de verversen. Een tijdje geleden heb ik al een nieuwe filter en de nieuwe olie aangeschaft en net na de vakantie was het een goed moment om te wisselen.

Voordat we beginnen heb ik een aantal zaken klaar staan:

  • Nieuwe olie (in ons geval 20w-50 mineral van Eurol)
  • Een nieuwe koperen ring voor de carterdop
  • Een nieuwe oliefilter
  • Sleutel 13
  • Bahco
  • Opvangbak voor de oude olie

Ik heb het geluk dat ik een put kan gebruiken dus dat werkt lekker makkelijk onder de auto, maar je kunt het ook zonder put doen. Dan is het allemaal alleen wat krapper. Als eerste stap hebben we gezorgd dat de motor een beetje warm is. Dat kan door een kort stukje te rijden makkelijk gedaan worden. Hierdoor is de olie wat dunner en loopt alles net wat makkelijker uit het blok.

Wanneer ik onder de auto sta draai ik voorzichtig de moer los die het carter afsluit. Dat is in ons geval een nummer 13 moer en hij komt netjes los. Nadat ik met mijn vingers het laatste stukje heb geholpen komt er een mooi straaltje zwarte olie uit lopen. Die vang ik op in een open gesneden oliekannetje.

Wanneer de olie minder hard gaat lopen bedenk ik me dat ik de vuldop nog dicht heb zitten. Het kan zijn dat daardoor de olie vacuüm trekt en er niet meer zo netjes uit komt lopen. Daarom draai ik de dop eraf en de olie loopt weer lekker verder.

Wanneer er bijna geen olie meer uit komt lopen vind ik het tijd om de oliefilter te wisselen. Deze draai ik los met de Bahco omdat ik met mijn handen net te weinig kracht kan zetten. Gelukkig heeft deze filter er de mogelijkheid toe. De nieuwe filter wordt waarschijnlijk wat lastiger want die heeft niet zo’n uitstekend stuk maar dat zien we dan wel weer. Bij het terugplaatsen van het nieuwe filter smeer ik een klein beetje olie op de rubberen ring. Zo sluit alles netjes af en glijdt het wat makkelijker met vast draaien. Wanner de filter het blok raakt is het de bedoeling deze nog 3/4de tot een hele slag vast te draaien. Dat kan gewoon met de hand.

Nadat de nieuwe filter vast zit is bij mij de olie ook uitgedrupt. Nu kan ik er nieuwe olie in gaan doen. Natuurlijk zorg ik er eerst voor dat de bout onderin weer terug geplaatst is. Daarvoor heb ik een nieuwe koperen ring zodat alles goed afsluit. Aanhalen hoeft niet hard! Vast is vast. Het officiële aanhaalmoment is (uit mijn hoofd) zo’n 24 of 25 nM.

Alles is dicht, dus tijd om te vullen. De CU motor zoals wij hem hebben heeft een olie inhoud van 3,5 liter inclusief filter. Dat is dus wat we ongeveer bij moeten vullen. Ik zorg dat de olie peilstok maximaal aangeeft en laat dan de motor zo’n 10 seconden lopen. Daardoor wordt de filter mooi vol gepompt en kan ik weer bijvullen. Na wat bijschenken, peilen, bijschenken, peilen en nog eens bijschenken, peilen geeft hij netjes maximaal aan en daar ben ik tevreden mee. Ik draai de dop op de vulpijp, ruim alles netjes op, schenk de oude olie in een leeg kannetje en zet het klaar voor de stort en klaar is Geert. Al met al kost dit een uurtje tijd en als je het vaker hebt gedaan lukt het denk ik nog wel sneller. Het langste wachten is de oude olie die uit het blok loopt. Je kunt dan natuurlijk ook nog wat anders gaan doen.

5 Responses to “Olie verversen”

Trackbacks & Pings

Laat een reactie achter op Geert Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.