22nd jun2012

Volvo 66 APK goedkeuring

by Geert

Nadat ik de volvo eigenlijk te lang stil had laten staan kreeg ik een acceptgiro in de bus. Of ik even 126 euro over wilde maken in verband met de verlopen APK. Helaas kon ik de mannen en vrouwen vanhet cjib geen ongelijk geven. Ik had de Volvo nog steeds niet laten goedkeuren en was dus flink te laat. Gelukkig had de garage snel tijd. De weg ernaartoe was al een avontuur op zich. Door het lange stilstaan was de accu erg leeg en starte de motor niet zonder hulp en startkabels. De auto is voorhet stoplicht afgeslagen, en natuurlijk stond ik vooraan. Ik heb dr dekruising over geduwd en met hulp van ons pap weer gestart. Ongeveer 500 meter verder ben ik gaan tanken. In eerste instantie wilde ik de motor laten lopen, zodat we niet weer het gedoe hadden met starten. Ik hoeft natuurlijk niet te zeggen dat ze er bij de pomp anders over dachten. Weer met de kabels gerommeld en de volgende stop was de garage. Ik vond het best wel spannend, want de vorige keuring waren er nogal wat op en aanmerkingen. Deze keer waren er eigenlijk weinig dingen, en is de auto goed gekeurd. Ik heb de rekening nog niet thuis. Ben benieuwd of het erg veel zal kosten.
’s Avonds begon het meteen alweer te kriebelen. De auto moest naar huis komen, en zo snel mogelijk. Op weg naar huis merkte ik dat het in D zetten wat lastig gaat. Hier moet ik eens naar kijken, maar eerst een keer een toertje rijden om eventuele aanslag van het stilstaan er uit te krijgen.
Vandaag is de Volvo alweer twee dagen goedgekeurd thuis. Ik had al wat led strips liggen voor onder het dashboard en voor onder de achterbank. Deze moet ik nog mooi inbouwen en aansluiten. Nadat ik alles in mijn hoofd logisch bedacht heb ben ik er vandaag aan begonnen. Ik heb de eerste strip met ijzerdraadjes vast gedraaid en het geheel heb ik afgewerkt. Ik ben hier zon half uur mee bezig geweest, en net toen ik klaar was bedacht ik me dat ik er ook gewoon een paar tie-wraps omheen had kunnen trekken. De tweede strip zat dan ook in een paar seconden op zijn plek. Het volgende was de schakelaar. Ik heb een maand of drie een aantal deurschakelaars gekocht. Dit omdat de rechter deurschakelaar stuk is. Natuurlijk kan ik die dingen nu nergens meer vinden. Ik ben dus maar begonnnen met de schakelaar aan de bestuurderskant. Groene aanslag op het koper en zwarte op de rest van het metaal verhinderden een goede werking van de schakelaar. Ik heb hem er eens uitgehaald en helemaal opgepoetst, schoongekrabt en ingespoten met siliconen spray. Zo hoop ik de aanslag een beetje af te schrikken. Na het terug monteren van de schakelaar het een en ander doorgemeten en het zou goed moeten werken. De hemelverlichting gaat nu ook weer aan bij het openen van de deur.
Na het trekken van de benodigde kabels en divers soldeerwerk was het zover. Ik drukte het + draadje tegen het verdeelblokje aan wat ik al eerder met een flinke kabel rechtstreeks op de accu aangesloten heb. De strip aan de ene kant geeft licht, en aan de andere kant blijft het donker. Ik hoop op niet teveel gekkigheid en ik ben er snel uit. De kabeltjes heb perongeluk verkeerd om gesoldeerd. Zilver en koper kleuren lijken veel op elkaar, zo onderin zo’n dashboard.
Na het omsolderen van deze kabels werkt alles zoals gewenst. Op deze manier zijn aan de voorkant vast de plekken waar je je voeten neerzet bij het instappen verlicht.
Ik heb vast gekeken of de strip voor de achterbank lang genoeg is, maar dit blijkt niet zo te zijn. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik nu twee kortere dienik al heb liggen zal gebruiken, of een langere bestel.
Hieronder alvast een tweetal snelle gsm-foto’s van de voorkant. (met en zonder flits) Ik moet nog het een en ander afwerken, dus het is een beetje een zooitje. En de foto’s zijn niet echt hoge kwaliteit, maar je krijgt vast een idee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.