Oliezeef vervangen

by Geert

Naar aanleiding van mijn blog over het olie verversen bij een T3 kreeg ik een aantal reacties dat ik in dit geval meteen de oliezeef had kunnen vervangen. Omdat ik een lekkage aan de bus had moest alle olie er toch uit en dan leek het me een goed moment om de oliezeef deze keer toch te vervangen. Voor onze Bliksem met CU motor kocht ik bij Volksrepairs. daarom een nieuwe oliezeefpakkingsetje en afdichtring. Die afdichtring is voor het klepje wat ik hieronder rood heb omcirkeld en dus niet perse nodig bij het vervangen van de oliezeef. Die zit achter het deksel met groene cirkel. Het rode pijltje is de aftapplug.

Als eerste stap heb ik de aftapplug verwijderd en de olie voor zover het ging afgetapt. Het is handig dit bij warm weer te doen of wanneer de motor even gelopen heeft. De olie is dan mooi dun en loopt makkelijk uit de motor. Omdat ik het deed bij temperaturen tegen het vriespunt duurde het nogal even voordat de meeste olie uit het blok was gelopen. Toen ik het genoeg vond heb ik de bout van het dekseltje voor de oliezeef los gedraaid. Dit is een soort boutje met binnendraad wat over een draadeind heen zit geschroefd. In mijn geval zat deze en de deksel vastgeplakt met vloeibare pakking. Met een klein beetje hulp van een schroevendraaier (absoluut geen druk hoeven zetten!) kwam het dekseltje ook los. Inclusief nog wat dikke olie. Het is dus wel handig als je hier een bak onder hebt staan.

Het gat met de oliezeef er nog in.

De oliezeef zit over een draadeind heen geschoven. Ik heb hem even moeten helpen met een schroevendraaier om hem te kunnen laten draaien. daarna draaide ik hem vrij makkelijk los en er helemaal uit.

De oude oliezeef.

Leeg!

Nu is het tijd om het een en ander even wat schoon te maken. Het klepje en de bout heb ik met wat remmenreiniger schoon kunnen maken. Dan is het tijd om de onderdelen erbij te pakken en alles weer te monteren.

Als nieuw!

De zeef en het pakkingsetje.

Als eerste plaats ik een pakking in het gat op de rand. Met een klein beetje olie blijft hij netjes op zijn plek zitten. Vervolgens druk ik de oliezeef op zijn plek. Ik dacht eerst dat het geschroefd moest worden maar dat is niet het geval. Vervolgens komt er weer een pakking en dan de deksel. Om de bout komt het kleine ringetje en dat draai ik netjes aan. Zo zit het geheel weer netjes in elkaar.

We hebben inmiddels al wat stukken gereden en de olielekkage is een heel groot gedeelte afgenomen. Er lekt nog een heel klein beetje op andere delen van de motor. Dat moet ik nog nader onderzoeken maar ben nu heel tevreden met het resultaat.

Gat in de bodem

by Geert

Om in geval van diefstal of schade bij de verzekering een redelijk bedrag terug te krijgen hebben we Bliksem laten taxeren. Tijdens de taxatie merkte de man op dat er geen opening was daar waar we de gasfles hebben staan om het gas af te voeren. Mocht het ooit eens gaan lekken. Daarom hebben we er maar snel wat mee gedaan en een gat gemaakt in de bodem. Dit hebben we zowel boven als onderin even met een gaasje dicht gemaakt zodat eventuele beesten er uit blijven.

Achteraf was heel dit gebeuren niet nodig geweest omdat er een grote zwarte pijp onder de koelkast naar beneden zit, maar die kenden we dus niet…. We hadden het kunnen zien maar zijn te enthousiast begonnen. Nu is het in ieder geval goed geregeld. Beter dubbel dan niet.

Het gaatje achterin de kast.

Closeup

Een stukje metaal. Voor de rest zat er alleen hout en een beetje isolatiemateriaal.

Het pijpje onder de auto. Netjes afgekit. Rechtsachter zie je de pijp waar de afvoer van de keuken uit komt en daar kan het gas eventueel ook de bus uit. Hoe we dat over het hoofd hebben kunnen zien….

Nog een plaatje. Het pijpje staat iets schuin naar voren. Risico op water is er en heel klein beetje maar ik denk dat dat wel mee zal vallen in de praktijk.

Het gaasje aan de onderkant. Aan de bovenkant zit hetzelfde gaas ook gemonteerd.