Altijd te traceren

by Geert

Om tijdens de vakantie te loggen waar we zijn geweest en daardoor een leuk route kaartje toe te voegen aan ons fotoalbum heb ik een GPS tracker besteld. Dit kleine apparaatje geeft elke zoveel seconden de locatie door aan een online platform en daardoor is mooi bij te houden waar we zijn. Omdat het ook te loggen is kunnen we achteraf terugzien waar we gereden hebben.

De GPS tracker die ik besteld heb is deze.


Het is een klein zwart kastje met aan de ene kant een drietal statusleds, een uitsparing voor een simkaart en een ieniemienie aan-uit knopje en een heleboel kabeltjes met vier stekkertjes. De stekkers zijn gemaakt voor de voeding, een microfoontje, een SOS knopje en een externe speaker. Behalve de externe speaker is alles meegeleverd. Ook een relais om bijvoorbeeld de brandstof af te sluiten zodat de motor stil valt.

Het is even bedenken waar ik de gps-logger monteren ga. Om de simkaart op te waarderen heb ik toegang tot het apparaatje nodig maar ik wil hem niet in het zicht hebben zitten. Hopelijk is het nooit nodig maar zo’n gps logger is natuurlijk ook erg handig op het moment dat iemand er met onze bus vandoor gaat. Na een half uurtje werk heb ik de draden voor de stroom aangesloten en op het moment dat ik de logger aan stekker gaan de lampjes aan. Het lijkt te werken. Helaas heb ik nog geen sim kaart dus ik kan nu even niet verder.

De dag erop ga ik direct naar de winkel. Ik heb al wat gezocht en veel mensen gebruiken een simkaartje van de kruitvat. Zij hebben prima tarieven als ik zo snel kijk en deze werkt in heel Europa. Dat doen sommige concurrenten niet en dat is wel handig als we Duitsland of België in rijden. Bij de simkaart zit € 5,- tegoed en dat vind ik voor nu even prima. Op dit moment heb ik nog geen idee van het verbruik en ik zal hem binnenkort wel opwaarderen.
Belangrijk is het deactiveren van de pin code, want die kan de logger niet in typen. Hiervoor moet ik het kaartje wel even in een telefoon stoppen. Ook schakel ik de voicemail uit. Dat doe ik door 12339 te bellen.

Na deze instellingen gaat de sim kaart in de tracker. Ik krijg direct de goede kleur lampjes en het geheel lijkt te werken. Tip voor iemand die dezelfde tracker heeft gekocht: er zit een piepklein schakelaartje bij de sim kaart waarmee je het apparaatje aan of uit kunt zetten. Mocht je geen lampjes krijgen dan kan het goed zijn dat dit schakelaartje verkeerd staat.

De volgende stap is het instellen van het tracking gebeuren op de online portal. De meegeleverde service heb ik niet gebruikt omdat ik de tip heb gekregen GPS-trace te gebruiken. Daar hebben andere mensen het apparaatje succesvol mee gebruikt.

Als type apparaat stel ik GT06 in en ik gebruik het juiste telefoon nummer. 0031**** werkt niet maar +31***** wel. Weer iets om even rekening mee te houden. Door het commando “PARAM#” naar de tracker te sms-en krijg ik het imei nummer terug en dat vul ik ook in. Een password heb ik niet ingevuld.  Als laatste voeg ik nog een plaatje toe van een gele bus, net zoals Bliksem. Dat is meer voor het leuk.

Wanneer ik refresh doet hij het nog niet. Ik denk dat ik eerst de auto eens op contact moet zetten om de tracker te laten weten dat hij wat moet gaan versturen, maar na een half uurtje refresh ik de pagina nog eens en zie ik een gele bus op de kaart, op de juiste plek! Super, het werkt dus.

De testrit binnenkort zal uitwijzen of het systeem in de praktijk werkt. Nu heb ik elke 10 seconden een statusupdate ingesteld (of eigenlijk niet. dit is de standaardinstelling). Mogelijk kan ik dat verlagen naar elke 20 of 30 seconden. Al is dat stiekem een behoorlijke afstand als je met een beetje snelheid door rijdt.

Km/u m/s m/10s m/20s m/30s
15 4,2 42 84 126
30 8,3 83 163 246
50 13,9 139 278 417
80 22 220 440 660
100 27,8 278 556 834

Zoals je ziet zou bij 30 seconden en snelheid zoals in een woonwijk gereden elke 126 meter een log gedaan worden. Dat geeft natuurlijk niet het mooiste resultaat want dan ben je al drie keer afgedraaid.

Inmiddels zit de tracker alweer een tijdje in de bus en stuurt elke zoveel uur een update. Hoeveel data dit gebruikt is nog een vraag voor me, maar daarvoor moet ik eigenlijk het sim kaartje gewoon weer eens in een GSM stoppen.

Dusty and Rusty

by Geert

Het is alweer even geleden dat we hier een bezoek brachten maar dat maakt de explore niet minder leuk. De week voordat we gingen zijn er diverse mensen gepakt en daarom was ik blij met mijn goed uitgewerkte toegangsplan. We parkeren onze auto en wandelen richting de locatie. We wurmen onszelf langs een hek af en we zijn op het terrein. Nu nog een stalen luik open en dan zijn we binnen. Gelukkig vinden we snel het luik wat niet afgesloten is en kunnen we aan de gang. De eerste paar ruimten zijn saai en leeg, maar dan komen we de eerste apparaten en machines tegen. Na een toffe explore van enkele uren vinden we het tijd om te gaan. Op onze terugweg ruiken we brand. Dat is iets om even nader te onderzoeken want het zou vervelend zijn als heel het complex afbrand. We komen een bezem tegen die nog wat na ligt te smeulen, maar zijn niet echt zeker of het nou aangestoken is of dat het door de zon door het glas is gekomen. Het zou beiden kunnen.

Bunkers Kijkduin – Atlantikwall

by Geert

Een tijdje geleden zijn Simone en ik uitgenodigd voor een bezoek aan een aantal bunkers in Kijkduin. We hebben onze spullen gepakt en wanneer Martijn zich meld hebben we net ons ontbijt op. Al snel gaan Bliksem en Gunther op weg. Bij mijn voeten heb ik lampjes gemaakt zodat je wat verlichting hebt als de deur open gaat, maar de dubbelzijdige tape die ik gebruikt heb laat steeds los. Daarom kom ik er achter dat er een bruin draadje los hangt, maar ik kan zo snel niet vinden waar dit op hoort. Halverwege de rit blijkt dit de toeter te zijn. Die doet het nu even niet.

Aangekomen op de camping parkeren we Bliksem en gaan met Gunther naar de eerste bunker. Echt bizar hoe dat er allemaal uit ziet en super opgebouwd door de stichting. Ze hebben ook regelmatig open dagen dus echt een aanrader!
Wanneer we de eerste twee bunkers hebben gehad gaan we door naar die in Kijkduin. Deze is niet zo mooi ingericht maar zeker erg interessant om te zien. Heel groot en mooi met ledjes voorzien van verlichting. Het mooie is dat Bas onze gids is en die weet veel te vertellen over de bunkers. Gaaf om te horen. (bedankt Bas!)

Na het bezoek aan de bunkers gaan we met z’n allen (ofja, de meesten) lekker uit eten. Tof om zo weer nieuwe mensen te leren kennen. Dan lopen we nog een stukje op het strand, onder de noemer “nu we er toch zijn”. Er worden geen pokemons gevangen en als we genoeg hebben gehad is het tijd om naar de camping te gaan. Daar genieten we nog even van wat getrommel (niet echt dus) en vuurwerk. Hierna is het stil en vallen we vredig in slaap. Morgen is het zover, dan gaan we naar een gevangenis met het Urbex-Forum.

Koelkast op +15

by Geert

Met +15 bedoel ik deze keer geen temperatuur, maar de geschakelde plus in de bus.

“Alles staat klaar en het is tijd om te vertrekken. Dan kom ik er achter dat ik per ongeluk de koelkast aan heb gezet op 12v en niet op 220v. Dat is heel vervelend want nu heb ik heel de accu leeg getrokken. Voor het starten maakt dat niet uit maar dit weekend willen we af en toe een lampje aan hebben staan en de telefoon bij laden. Dat gaat hem dus niet echt goed worden. “

Om deze reden ben ik aan de slag gegaan met een relais en de geschakelde plus. Op die manier krijgt de koelkast alleen stroom van de accu op het moment dat ik de sleutel op contact heb staan. Normaal gezien is dat alleen op het moment dat de motor loopt, dus heb ik niet meer het risico dat de accu helemaal leeg getrokken wordt.

De kabels heb ik allemaal onder de bekleding weg gewerkt, en binnenkort schroef ik het relais even netjes ergens tegenaan. Hieronder vind je het schema voor de schakeling.

klik voor groter