Koken in een T3

by Geert

Vier pitten, een ruime oven en een magnetron. Zaken die je thuis bij het koken vaak voorhanden hebt maar die in een T3 ontbreken. Ofja, er niet zijn. Of ze ontbreken is natuurlijk een ander verhaal.

De ruimte om te koken in onze T3 bestaat uit twee gaspitten. Een kleintje en een grotere. En een wasbak met een kraantje. We hebben een werkblad om het een en ander op aan de kant te zetten of te snijden maar dan houdt het snel op. Dat is leuk, want koken wordt hiermee elke keer een uitdaging. Je kunt niet even de krieltjes aan de kant schuiven op een extra pit en dan je vis afbakken. Daar is geen ruimte voor. Het resulteert in creatieve recepten en manieren van koken welke ik hieronder op een rijtje heb gezet. De lijst is steeds in opbouw dus er komen regelmatig nieuwe recepten bij.

We zijn altijd op zoek naar nieuwe inspirerende gerechten om uit te proberen. Heb je zo’n tip? Laat dan een reactie achter of stuur een e-mailtje.

Ontbijt:

Lunch

Diner:

  • krieltjes, snijbonen en vega-hamburger

Vakantie 2017 – dag 3

by Geert

Dag 3

Het plan was op tijd te vertrekken maar hier merken we dat we in vakantie modus staan. Alles gaat langzaam. Wanneer we er klaar voor zijn zoeken we het adres van de volgende camping op en gaan we op weg. We rijden slechts een keer verkeerd en komen vrij goed op planning aan bij boerderijcamping het pitteperk. Ze hebben koeien. Hier parkeren we bliksem op ons aangewezen plaatsje en we maken ons klaar voor vlissingen. Na een klein half uurtje fietsen zitten we op het verste terrasje een drankje te drinken en genieten van het uitzicht. Er komen hier echt grote boten voorbij die op weg zijn naar Antwerpen. Mooi om te kijken. Er staat ook een bamboeorgel. We fietsen de boulevard af en wandelen ook nog een stuk. We besluiten een bezoek te brengen aan de reptielen zoo Iguana. Het was erg rustig en behalve de beesten is het gebouw ook heel gaaf om te zien.

Na de reptielen lopen we nog even een rondje om onze fietsen dichterbij te gaan zetten. Het is inmiddels ook tijd om wat te eten en vandaag doen we dat buiten de deur. Onze keuze is gevallen op restaurant Soif. Hier komen nog wat mensen langs lopen dus we hebben wat te kijken en de kaart heeft voor ons allebei wat lekkers. Simone gaat voor de zalm en ik kies voor Zeeuwse mosselen. Na het eten zoeken we de weg naar huis. Google maps geeft een andere route aan dan die wij logisch vinden. Achteraf weten we waarom want er ligt een dijk in de weg. Daar sjouwen we onze fietsen overheen en we vervolgen onze eigen route. Na een klein stukje fietsen zijn we weer bij Bliksem. Daar bekijken we of we nog even naar de kermis in Middelburg gaan maar we bewaren dat voor morgen. Na douchen en wat dingen opzoeken voor de komende dagen gaan we lekker naar bed.

Voorgaande verslagen:

Vakantie 2017 – dag 1

Vakantie 2017 – dag 2

 

Krieltjes, snijbonen en vega-hamburger

by Geert

De eenvoud van dit gerecht is de kracht. Het is makkelijk te koken, duurt niet heel lang omdat we stiekem een beetje vals spelen en is goed te eten.

Ingredienten:

  • Krieltjes (voorgekruid uit een zakje)
  • Snijbonen (voorgesneden uit een zakje)
  • Vega burgers
  • Bakboter
  • Peper, zout
  • Mayonaise en/of curry

Bereiden:

We spelen een beetje vals door thuis de krieltjes al voor te bakken. Op die manier hoeven we ze alleen maar op te warmen en dat bespaard tijd. Dit hoeft je natuurlijk niet te doen maar dan moet je iets meer tijd uittrekken voor het koken. De krieltjes gaan in een afsluitbaar vershoudzakje en worden in de koelkast bewaard.

  1. Bak de krieltjes in een pan zodat ze warm zijn. Wij gebruiken hier een hogere pan voor zodat we later de vegaburgers toe kunnen voegen.
  2. Bak de vegaburger in een lage pan totdat ze goed zijn. Onze pan is eigenlijk iets te klein en daarom snijden we één burger door. We leggen deze als ze kalar zijn bij de aardappelen zodat deze mooi op temperatuur blijven.
  3. Kook ondertussen de snijbonen in ruim water gaar. We verwarmen het water op het hoge vuur en wanneer het goed kookt dan schuiven we dit naar de kleine pit. Deksel erop en lekker laten doen.
  4. Giet de snijbonen af en voeg een klein beetje zout en peper naar smaak toe.
  5. Leg alles op het bord en je bent klaar om te eten.

Vakantie 2017 – dag 2

by Geert

Dag 2.

We worden op tijd wakker en na wat draaien staan we maar gewoon op. We maken een lekker ontbijtje met brood, kaas, gebakken ei en avocado. Hierna pakken we onze spullen en fietsen naar de jachthaven. We hebben een kajak gehuurd voor vandaag en gaan de Biesbosch vanaf het water bekijken. Bij de jachthaven krijgen we goede uitleg over de mogelijke route en voor we het weten zijn we onderweg. Alle spullen zitten goed beschermd in onze drybag uit Thailand en het peddelen gaat soepel. Het eerste stukje is net open en daardoor nog niet zo heel erg begroeid. We moeten onder verschillende bruggen door en sommige zijn echt maar heel laag. Na een stukje open water komen we bij een strandje waar we even pauzeren. Helemaal opgeladen gaan we verder. De oude Biesbosch in. We volgen een kreek waar alleen roeiboten in mogen en zoeken onze afslag. Het is hier echt prachtig en het water is kraakhelder. Het zit helemaal vol met van die zuurstof plantjes voor bij de goudvis. Na flink wat peddelen wordt de begroeiing dichter en dichter. Zitten we nog wel goed vragen we ons af maar er komt nog een stel in een kano achter ons aan. Op het gegeven moment zitten we vast. Er groeien zoveel bomen en takken dat we echt niet meer verder kunnen. De begroeiing op de kant is helemaal plat gedrukt en we denken dat dat komt omdat mensen hier hun boot aan de kant getrokken hebben. Wij besluiten onze achtervolgers te volgen waarmee ze onze voorgangers worden. We draaien namelijk om en peddelen terug. Onze afslag die nu links zou moeten liggen vinden we weer niet en we vinden het goed geweest. We peddelen terug naar de jachthaven. Halverwege vind ik het mooi geweest en stap ik uit. (Foto invoegen. )

Bij Bliksem aangekomen drinken we wat, maken lekkere rijst met stukjes des en sajoerboontjes en lezen wat. Ik ga nog even hardlopen maar moet zeggen dat na twee sportieve dagen de vijf kilometer al een hele prestatie was. Lekker douchen en naar bed.

Voorgaande verslagen:

Vakantie 2017 – dag 1

Gebakken eitje op toast

by Geert

Een klassieker! Lekker voor het ontbijt of bij de lunch.

Ingredienten:

  • Brood (bruin of wit naar keuze)
  • Eieren
  • Bakboter
  • Peper, zout
  • Mayonaise of boter indien gewenst

Bereiden:

  1. Toast het brood in een droge pan en leg dit even aan de kant. Smeer er naar wens een beetje mayonaise of boter op.
  2. Doe wat bakboter in de pan en wacht tot dit gesmolten is.
  3. Breek een eitje. Je kunt de dooier heel later of kapot maken met een spatel. Doe er wat zout en peper bij.
  4. Wanneer het eitje klaar is uit de pan halen en op het brood leggen. Smakelijk!

Tip: Supercharge je eitje door kaas op het brood te doen en er wat veldsla bij te serveren.

Vakantie 2017 – dag 1

by Geert

Dag 1.

Het is eindelijk zover. Na drie uur inpakken zijn we er klaar voor. Als het goed is hebben we alles en we vertrekken richting de Biesbosch. Omdat we een koelkastje vol verse groenten hebben hebben we ervoor gekozen de camping te reserveren. Dan zijn we zeker van een stopcontact en blijven de groenten lekker. We hebben natuurlijk wel een zonnepaneel maar dat test ik liever een keer uit als er niets kan bederven.
Onderweg regent het. Hard. Maar dat is prima want daar waar we rijden slapen we niet en aangekomen op de camping is het droog. We overnachten bij Camping de Knotwilg. Het is een natuurcamping wat eigenlijk inhoudt dat er (op wat douches en wc’s na) eigenlijk geen voorzieningen.

We schrijven ons in, parkeren Bliksem en komen er achter dat alle stroompunten bezet zijn. De dame uit het infohok vertrekt net dus dan maar even bellen. 10 minuten later staat meneer de campingboer met een verdeelstekker voor mijn neus. Opgelost!

We pakken de fietsen en gaan op zoek naar een pin automaat. We moeten cash betalen. Eerst fietsen we de verkeerde kant op, maar na een zoekopdracht op onze gsm weten we de weg en draaien we om. Het is ongeveer zes tot zeven kilometer fietsen dus we trappen lekker door. Dit is ook de eerste echte test van onze nieuwe fietsen en ze bevallen goed. In Werkendam komen we bij de pinautomaat aan. Dat is naast drie frietzaken en een verstopte broodjeszaak ook het enige wat open is. Ons plan om even wat te drinken gaat dus niet door en we fietsen terug naar Bliksem. Daar koken we paksoi met champignons en glasnoodles met een klein beetje oestersaus en lezen we nog wat. Voldaan en vermoeid kruipen we in ons bed en vallen snel in slaap.

Bliksem goes solar

by Geert

Er zijn al uren voorbij gegaan waarin ik na aan het denken ben over zonnepanelen op het hefdak of in de bagagebak maar nooit is het er van gekomen. Steeds was het toch wel veel geld, net niet helemaal duidelijk of had ik andere prioriteiten.
Na het verhaal van de lege accu op Down The Rabbit Hole zijn Simone en ik het eens. Bliksem krijgt een zonnepaneel.
Het internet staat vol met informatie over zonnepanelen. Wat nou precies de verschillen zijn en waarom je het een of ander moet nemen ben ik nog niet over uit. Ik heb gekeken naar het formaat, de opbrengst in Watt piek en de dikte van het paneel. Het formaat is misschien nog wel de belangrijkste factor geweest.

Het paneel waar de keuze op is gevallen is maar 3mm dik en 1070×540 mm in formaat. Dat past mooi achterop het dak en is zo laag dat je het niet gaat merken met rijden. Met een beetje geluk zie je er zelfs bijna niets van als het dak dicht is. De theoretische opbrengst is 110Wp. Volgens diverse adviserende partijen is dat 400-600 watt per dag in Nederland. Zelf heb ik dit niet na proberen te rekenen.

Deze energieopbrengst is voldoende voor wat we willen. Verwacht ik. Misschien een beetje krap met een koelbox of koelkast maar dat zie ik tegen die tijd wel weer. Er kan nog altijd een tweede paneel bij.

Op een mooie zaterdag rijden we met alle spullen naar ons pap en mam. Daar hebben we net wat meer ruimte om rond de bus te gaan en kunnen we op ons gemakje achter het huis werken. We leggen alle spullen klaar zodat we makkelijk door kunnen werken.

Als eerste schroeven we aan de binnenkant wat platen los zodat we bij het metaal van de bus kunnen. Hierna zetten we het dak open en boren de gaten achterin de bus. Best wel even spannend maar het moet gebeuren. We hebben een mooi plekje uitgekozen zodat bij het dak dicht het hefdak eroverheen zit en met het dak open de kabels niet ver uit steken.
Na het boren blijkt dat we nog steeds in een kokerbalk zitten dus dat wordt friemelen. Zo luchtig als het nu klinkt zo luchtig bedenken we het maar het is toch een drie uur friemelen.

Na veel gefrot en gedoe komt dan toch de kabel naar binnen. Het is een klein feestje want daar hebben we toch wel even op zitten zweten. De kabels gaan achter de kast door en we gebruiken een oude kabel die ik nog had laten zitten om hem door te trekken. Dat resulteert in snel resultaat en 15 minuten later ligt alles zoals het moet liggen. De kabel is klaar!
De stekkers maak ik aan de kabels uit de bus en als volgende sluit ik de laadregelaar aan. We hebben een Victron MPPT 75/15 laadregelaar bij het paneel en het is belangrijk om hier de juiste volgorde aan te houden voor de aansluitingen. Als eerste sluit ik de belasting aan zonder dat de apparaten aan staan. Vervolgens de accu zodat de regelaar kan herkennen welk voltage het systeem is. Deze kan namelijk zowel met 12 als 24 volts systemen overweg. Het groene lampje gaat branden om aan te geven dat de accu aangesloten is en nu is het tijd voor het zonnepaneel. Dat ligt nog los op de tafel maar ik wil even zeker weten dat het werkt voordat we gaan plakken. Scheelt heel wat werk mocht het stuk zijn.

We klikken de twee stekkers in elkaar en het gele lampje gaat knipperen. We hebben stroom!

De volgende stap is het plakken van het paneel. Daarvoor klimt Simone op het dak en maakt alles goed schoon. Eerst even met een doek en allesreiniger, daarna ontvetten we het geheel met terpentine. Op die manier plakt de kit straks goed aan het dak. Tijdens het ontvetten komen er ineens allemaal vliegende mieren op Simone af. Flink zwaaien en wegjagen helpt een beetje, maar ze blijven komen. Dan maar er tussendoor werken. We leggen het paneel op het dak en bepalen de juiste plek. Met wat stukjes schilderstape markeren we de plek en dan is het zover. Vier dikke dotten Sikaflex 252 worden in het midden geplaatst zodat het paneel altijd een klein beetje bol staat. Zo blijft er nooit water op staan en dat komt de opbrengst ten goede. De volgende stap is rondom het paneel kitten. Dat gaat soepel met onze nieuwe kitspuit en we laten twee kleine stukjes open. Zo kan er eventuele overdruk onder het paneel weg en komt daar niet onnodig veel spanning op komen te staan. We hebben gehoord dat er daardoor wel eens een kapot zou gaan.

De kit is volgens de website van de producent ook geschikt voor gebruik op brandweerwagens dus ons paneeltje zal het vast wel houden. Nét na het kitten begint het te regenen dus we rijden Bliksem naar binnen. Hebben we toch geluk dat ons mam en pap ruimte vrij hebben gemaakt. Net niet genoeg ruimte om te werken dus we houden het voor gezien. Morgen weer een dag.

Zondagmiddag komen we aan en we schroeven de bus weer in elkaar. Er zijn weing tot geen tegenvallers en het zit allemaal zo weer in elkaar. De laadregelaar schroeven we tegen de keuken aan en we ronden het geheel af. Tot we ons bedenken dat er nog een gat door het dak moet. Dat is (achteraf gezien) eigenlijk ook nogal snel gemaakt en we kitten die delen af. Het dak blijft nog even open staan terwijl de kit droogt en na een uur of wat klappen we het weer dicht en rijden naar huis. Daar moet ik de kabels nog even inkorten zodat ze netjes onder het dak wegvallen en dan is het af.

 

Als gereedschap hebben we gebruik gemaakt van het volgende:

  • striptang
  • kniptang
  • verschillende schroevendraaiers
  • accuboormachine
  • geduld
  • metaalboor 6mm
  • metaalboor 10mm
  • houtboor 4mm
  • geduld
  • houtboor 10mm
  • schilderstape
  • kitspuit
  • nog meer geduld

Hiermee hebben we gemonteerd:

  • Zonnepaneel 110wp
  • Laadregelaar
  • Kabels + en –
  • Connectoren aan de kabels.