Volvo 66 – Roestbehandeling

by Geert

Vandaag was het tijd voor de roestbehandeling aan de auto. Ik dacht even een stukje te doen maar net zoals de meeste dingen bleek dit ook weer een groter karwei dan gedacht. De auto heeft wat roest in de voorste wielkast en dit is relatief oppervlakkig. Ik heb met een staalborstel, een afbraamschijf op de haakse slijper en een staalborstel in de boormachine het meeste roest verwijderd. Er zit nog wel een beetje maar dit lost de roestoplosser wel op. De foto’s staan niet altijd in de juiste volgorde, het kan dus zijn dat je van eindresultaat naar begin klikt.


Omdat ik nog even moest wachten totdat de winkel open ging en ik daar roestomvormer wilde gaan kopen ben ik maar “even” begonnen aan een ander deel van de auto. Achterin de kofferbak zit ook een slecht stuk en dit wilde ik sowieso aan gaan pakken. Waarom nu niet even wat voorbereidend werk bedacht ik mezelf. Met de boormachine en staalborstelkop ben ik begonnen met het meeste oppervlakkige roest eraf te borstelen.
Ergens halverwege ben ik naar de winkel geweest en daar heb ik roestomvormer, primer, schuursponsjes en polyester plamuur gekocht. Zo kan ik vooruit.
Eenmaal terug thuis wilde ik ook onder de auto en daarom moest ik hem even omhoog krikken. Bij het krikken hoor ik ineens wat kraken en vlak naast me scheurt zo de hele dorpel open. Niet heel handig en ik heb dan ook snel op een andere manier de auto omhoog gezet. Assteun eronder en voor de rest even afblijven. Ik heb wat roest uit de dorpel gepulkt en in een bak gegooid. Het kan er maar uit zijn toch.

vervolgens ben ik verder gegaan met de kofferbak. Flink wat borstel en slijpwerk verder is er aan de bovenkant een redelijke basis. De onderkant heeft nog werk nodig maar daarvoor moet of de uitlaat er onderuit, of ik heb een andere tang nodig om te knippen. Het zal de uitlaat wel worden want er moet ook nog gelast worden, maar dit is niet voor vandaag. De foto’s heb ik er langsaf kunnen nemen, dus de uitlaat zie je niet op de foto’s staan.

Autumn Luggage

by Geert

Samen met Didi en Simone heb ik een dag in het bos doorgebracht. In principe gingen we een beeld maken voor Simone, maar omdat ik er toch was heb ik ook nog wat dingen geschoten. Met flink wat accessoires zijn we het bos in gewandeld en toen we eenmaal een goed plekje hadden gevonden zijn we begonnen. Ik kwam er toen achter dat ik mijn statief vergeten was dus moest nog even op en neer naar huis rijden. Simone en Didi zijn vast begonnen met het opbouwen van het beeld. Toen ik terug kwam stond het meeste al klaar, we hoefden alleen nog maar op de ontspanknop van de camera te drukken. Na een dik uur schieten hadden we de foto voor Simone en een kwartiertje later had ik er ook twee. Ik had immers een uur na kunnen denken over wat me leuk leek om te maken.

Modellendag Fotovakschool

by Geert

Bij de module studiofotografie op de Fotovakschool in Boxtel hebben we een modellendag gehad. Het was de bedoeling dat we een model, make up artiest en natuurlijk onszelf als fotograaf zouden regelen. We hebben een concept bedacht en dat zo goed mogelijk uitgewerkt. Het was weer eens wat anders om met meerdere fotografen te werken. We hebben verschillende belichtingen en poses geprobeerd. Hieronder is een selectie van de leukste foto’s.

Volvo 66 – radio inbouwen

by Geert

Al jaren vind ik car audio een leuk iets om mee te spelen. Wel allemaal een beetje budget want ik heb geen zin om er honderden euro’s aan uit te geven. Meestal lukt het en ik heb dan ook al jaren een dikke subwoofer in de auto. Laag moet je voelen, niet horen.
In mijn hoofd heb ik de Volvo al voorzien van een mooie installatie en ook de meeste onderdelen liggen al klaar. De wildste plannen zitten in mijn hoofd maar als eerste is de radio aan de beurt. Omdat ik over de hele auto wel een beetje de oude look wil houden mag er geen nieuwerwetse radio in het zicht zitten. Het handschoenenkastje heb ik enige tijd geleden al gedemonteerd omdat daar de radio moet komen.
Via marktplaats heb ik een mooi setje voor midden en hoog kunnen kopen. De Rodek RC136NEO. Dit is een setje bestaande uit tweeters, midden-speakers en filters. Dit alles stuur ik aan met een Supertech STA-250 versterkertje. De tweeters zitten op het dashboard vast gemaakt met posterstrips. Deze strips zijn te verwijderen mocht ik dat willen. Op dit moment blijven de tweeters er mooi op zitten. Voor de midden tonen speakers heb ik een setje oude clarion speakers omgebouwd. Dit heb ik al een hele tijd geleden gedaan en je kunt het [hier] bekijken.
Om een beetje te kijken of het allemaal wel gaat passen heb ik al een proefopzetje gemaakt met een stuk karton. Helaas heb ik daar niet echt foto’s van gemaakt. Simone heeft een aantal foto’s gemaakt toen ik aan het hobbie-en was. Het stuk karton heb ik als mal gebruikt om de grootte van het uiteindelijke plaatmateriaal te bepalen. Allemaal een beetje op de gok en liever wat groter dan te klein want afzagen kan, maar bijzagen niet.

Deze mal heb ik nagemaakt in hout en daarna ook meteen voorzien van een gat voor de radio. Het rechterhoekje moest eraf omdat er een beugeltje achter het dashboard in de weg zat. Gelukkig zie je dit toch niet vanuit de auto. Ook heb ik onder het anti diefstal rek een plankje vastgezet. Behalve extra ondersteuning voor de radio schroef ik aan de onderkant de Supertech versterker vast.

De Supertech versterker wilde ik ook ergens weggewerkt hebben en in de buurt van de radio leek me het meest logisch. Toen ik wat aan het bedenken was kwam het idee om deze onder de radio te zetten, mits er nog plek was. De radio heb ik in het houten ontwerp dan ook wat hoger gezet dan bij het probeersel van karton. Zo past de versterker er mooi onder.

Er is nog ruimte over op de plank, dus ik heb besloten de filters maar op de achterkant vast te zetten. Dan zitten die ook gewoon bij elkaar en ben ik er meteen vanaf. Op de foto zie je de eerste keer vastzetten, uiteindelijk heb ik ze nog wat naar onderen moeten zetten omdat er een buisje achter het dashboard liep waar het plankje wel tussen kan, maar de filters niet meer.

De versterker wordt aangesloten via de speakeruitgangen van de radio. Zo kan ik met maar één uitgang voor tulp toch nog een onderscheid maken tussen de speakers voor en achter. De kabels heb ik allemaal netjes aan elkaar gesoldeerd en voorzien van krimpkous.

De volgende stap: het uiteindelijke inbouwen. Dit is vrij gemakkelijk gedaan omdat ik tussendoor bijna alles al gepast heb. Ik moet nog wel even de filters loshalen en eerst de plank in het dashboard schuiven en dan pas de filters erop zetten maar dat is eigenlijk alles. De remote kabel voor de versterker voor heb ik afgetapt van de remote kabel die naar achter loopt. Voor de versterker heb ik een losse voedingskabel vanaf een verdeelblok wat ik al eerder heb aangelegd liggen. De ground heb ik zomaar ergens bij geprikt. De stromen zullen zo hoog niet gaan worden verwacht ik. Wellicht dat ik dit ooit nog eens wat ga veranderen. Het heeft op dit moment geen prioriteit.

Ikzelf ben redelijk tevreden met het resultaat. Er zitten alweer wat plannen in mijn hoofd. Er moet nog iets van bekleding over de plank en de afwerkstrip van de radio moet ik zoeken. Deze ligt ergens in mijn hobbie hok maar waar dat weet ik zo niet. Georganiseerde chaos zullen we maar zeggen.

The Cloud Factory aka Powerplant XL

by Geert

Vandaag is Martijn samen met Simone en mij naar The Cloud Factory aka Powerplant XL gereden.
We parkeren de auto in de buurt en lopen richting een mogelijke ingang. Na een stuk op en neer gelopen te hebben naast het hekwerk kunnen we geen ingang vinden. We pakken de auto en precies op het moment dat we aan willen rijden passeert er een politieauto.
We draaien bij een rotonde en rijden een stukje om. Op het moment dat we uit een huizenblok komen rijden komt ook net diezelfde politieauto weer aanrijden. Nog geen 100 meter verder staan we aan de kant van de weg.
De agent vraagt wat we willen gaan doen en omdat onze tank bijna leeg is geven we aan dat we willen gaan tanken. Hij vertrouwd het niet en vraagt om de legitimatiebewijzen van Martijn en mij. Als ik vraag of hij die van Simone ook wil hebben is dat niet nodig. Even later komt hij daar toch om vragen. Ik duik voor de tweede keer de kofferbak in en pak haar paspoort uit mijn cameratas.
Ongeveer een minuutje later komt er een politiebusje aan rijden. De zwaailampen staan aan en ik schrik toch wel even. Als ik mezelf bedenk dat we eigenlijk niets illegaals gedaan hebben maak ik me nergens meer druk om. Het zal wel goed komen. De extra agent komt ons vragen of we even uit willen stappen en vraagt ons streng: “Komen jullie hier om te gaan urban exploren of urbexen?” Ons enige logische antwoord is ja. Ze willen graag nog even onze auto doorzoeken. Op het moment dat de kofferbak open gaat zeggen ze triomfantelijk: “Ja, zie je wel. Dat is allemaal fotomateriaal.” De eerste agent die ons aanhield kijkt alsof hij water ziet branden. Ik ben toch al twee keer in de kofferbak geweest waar hij bij stond.
Nadat ons op ons hart gedrukt is dat de centrale niet leeg is en alles slotvast met beveiliging is vertrekken de heren weer. Wij gaan ook maar weer op zoek naar de volgende locatie. We rijden dezelfde kant op als de politie en die rijdt verdacht langzaam. Volgens mij willen ze ons gewoon nog even in de gaten houden.
We rijden even langs een mogelijke locatie maar daar staat inmiddels een nieuwbouwproject. Onze volgende locatie is een revisit aan Villa S. We moeten dan weer precies langs het politiebureau in het dorp waar ze ons aan de kant hadden gezet.
We komen er ongeschonden door.
Eenmaal aangekomen bij Villa S. zien we alleen nog maar een stuk braakliggend terrein. Helaas is deze villa met de grond gelijk gemaakt. Onze volgende villa is afgesloten door een of andere stoet van allerlei bedrijven. We lopen toch even langs de gevel maar ondertussen is de woning alweer in gebruik genomen. Helaas, weer een faal. We besluiten maar op huis aan te gaan want tot nu toe is elke plek waar we komen mislukt.